TZ – Recyklovaný plast nesmí přijít do styku s potravinami. Proč jsou lahve od Mattoni hlavně reklamním trikem?

28.6.2020 / Tiskové zprávy

PRAHA, 21. února 2020 – Petku nesešlapávejte a nemačkejte, z lahve bude lahev.  Právě tak komunikují Košík.cz a Mattoni svůj pilotní program se zálohovanými PET obaly. „Na nemalé procento lidí to vytváří dojem, že se petka vydezinfikuje, vypláchne a znovu naplní. Tak jako to známe u skla. Jenže realita je jiná,“ upozornil Aleš Choutka z obcejinak.cz.

Nesešlapané obaly, zatížené tříkorunovou zálohou, se vracejí přímo kurýrovi. „Když jsem zahlédl tu kampaň, na první dobrou jsem měl pocit, že se petka znovu použije a vrátí do oběhu. Jako flaška od piva,“ popsal hvězdář Bohuslav Matouš, jak vnímal propagaci vratných obalů od minerálky. A rozhodně není sám, kdo rychle nabyl mylnou představu.

„Na rozdíl od skleněné lahve ale nejde petka vyčistit a opakovaně naplnit. Recyklovaný plast, takzvaný rPET, totiž nesmí přijít do kontaktu s potravinami včetně nápojů. V praxi to probíhá tak, že stejně jako petky ze žlutých popelnic se i zálohované obaly od Mattoni rozemelou na granulát a z toho se pak vyfoukne nová lahev. Její vnitřek se poté vystříká vrstvou zcela nového plastu z čisté ropy,“ popsal Aleš Choutka, který je uznávaným expertem na problematiku zpracování odpadů.

V čem je rozdíl mezi vhozením petky do žlutého kontejneru a jejím předáním do rukou poslíčka? „Prakticky žádný, i petka z popelnice se přece vytřídí a zrecykluje. Na lince v třídírně ji z hromady plastů vybere pracovnice, která má za úkol soustředit se třeba na bílý, žlutý či zelený PET, lahev se rozemele a vyrobí se z ní nová. Když navíc přestaneme vhazovat petky, nejcennější a nejlépe separovatelný materiál, do žlutých popelnic, tak systém třídění zcela zdegradujeme,“ přiblížil jednatel společnosti obcejinak.cz.

„Kampaň se tváří, že systém je ekologičtější než běžné žluté kontejnery, ale není. Jde spíše o chytře vymyšlenou podporu prodeje založenou na současné ekologické vlně. Nezapomínejme, že kamion plný nesešlapaných petek – tedy neskutečné plýtvání místem a zdroji – pak brouzdá po českých silnicích,“ dodal Aleš Choutka. O tom, že reklamní trik funguje, svědčí čísla z webu Košík.cz. Zálohovaná PET lahev doslova drtí tu nezálohovanou.

Ač je kampaň Mattoni a Košik.cz diskutabilní, zálohování petek jako takové představuje zajímavou a nosnou myšlenku. „Je to cesta, jak dostat PET obaly z lesa, luk či vodních ploch. Na jiných případech, například když obce odpouští poplatek za komunální odpad svým občanům za nasbírané pytle odpadu z přírody, se finanční motivace ukázala jako účinný nástroj,“ vysvětlil Aleš Choutka z obcejinak.cz s tím, že téma recyklace plastů je mnohem komplexnější záležitostí.

Mnohé jistě překvapí například fakt, že podle ministerstva životního prostředí zhruba 55 procent z plastové hmoty, která skončí ze žlutých popelnic na třídicích linkách, je nepoužitelná pro další zpracování. Z těch 45 procent, co se vytřídí, tvoří většinu právě PET lahve. Jejich efektivnější třídění tak rozhodně není tím nejpalčivějším problémem, který má české odpadové hospodářství.

Napsali o nás: